.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
قيمت برنج ايراني در‌مسيرصعودي

كمتر كارشناسي پيش‌بيني مي‌كرد كه سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با صدور اطلاعيه‌اي،‌ نتايج آزمايشات بدوي سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران را درباره آلوده بودن 13 برند تجاري برنج وارداتي به سموم كادميوم، آرسنيك و سرب نگران‌كننده بخواند. اما مجموعه تحولات پيدا و پنهان اين رويداد مهم غذايي به سمتي پيش رفت كه روز گذشته موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، گزارش منتشره سازمان متبوع خود را غيرواقعي دانست. اگرچه نتيجه اين داستان در قيمت برنج ايراني منعكس شد.

قیمت برنج ایرانی بالا رفت
قطع شدن تبليغات برنج‌هاي خارجي و زير سوال رفتن كيفيت اين برنج‌ها، كاهش تقاضا و مصرف آنها را در پي داشته است؛ بازار برنج ايراني رونق گرفته و در كنار افزايش قيمتي كه به گفته مسوولان تا حدودي طبيعي است، زمينه براي سوءاستفاده از اين وضعيت نيز فراهم شده است.
از جمله اين برنج‌ها، برنج هاشمي است كه در يكي از شهرهاي استان مازندران از كيلويي هزار و 800 تا دو هزار تومان به دو هزار و 600 تا دو هزار و 700 تومان و در يكي از شهرهاي استان گيلان هم از كيلويي هزار و 700 تومان به دو هزار و 100 تومان افزايش يافته است.
برنج صدري هم در اين شهر استان گيلان از كيلويي دو هزار تومان به دو هزار و 200 تومان و در استان مازندران هم به دو هزار و600 تومان افزايش يافته است.
از سوي ديگر، بهاي برنج‌هاي وارداتي نيز در اين دو استان از بيش از دو هزار و 400 تومان به كمتر از هزار و 700 تومان كاهش يافته است.
با این حال آمار بانك مركزي در هفته منتهي به 27 شهريور ماه سال جاري در تهران نشان‌دهنده كاهش 3 دهم درصدي بهاي برنج داخلي درجه يك برخلاف افزايش 5/1درصدي قيمت برنج‌هاي وارداتي غيرتايلندي است.
حسن رادمرد، رييس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني، در همين مورد به خبرنگار «ايسنا» مي‌گويد: اين افزايش قيمت طبيعي است؛ چرا كه به دليل كاهش تقاضاي برنج‌هاي هندي طبيعي است كه بازار عرضه و تقاضاي برنج‌هاي ايراني بيشتر مي‌شود.
وي در ادامه با اشاره به مسائل اخير در مورد برنج‌هاي وارداتي هندي، مقداري از اين بحث‌ها را حاشيه‌اي ‌مي‌داند و بيان مي‌كند: به هر حال يك عده تجار هم در حال وارد كردن اين برنج‌ها از كانال‌هاي مستقيم هستند كه کنترل کیفی نیز شده است، اما حالا چگونه ايراد اين شكلي گرفته‌اند، نمي‌دانم!
عقب‌نشینی سازمان استاندارد
از سوي ديگر سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با عقب نشینی از مواضع قبلی مدیران این سازمان، اعلام کرد که انواع برنج وارداتی از لحاظ استاندارد اجباری تحت کنترل و نظارت بوده و جای نگرانی برای مصرف‌کنندگان نیست.
سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سالانه مقدار فراوانی برنج از کشورهای مختلف از جمله حاشیه خلیج‌فارس، اقیانوس هند، تایلند، اروگوئه، آرژانتین و برخی کشورهای اروپایی همانند اتریش و سوئیس وارد ایران مي‌شود که تنوع زیادی دارد.
در ادامه این اطلاعیه با اشاره به گزارش کارشناسان این سازمان آمده است: موضوع آلودگی به سرب به طور غیرمنطقی به همه واردات برنج تعمیم داده شد و مصرف‌کنندگان را نگران کرد که این اقدام دور از انتظار بود.
مسوولان سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در دو هفته اخیر پذیرفته بودند که 13 نوع برنج وارداتی غیراستاندارد و غیرقابل مصرف است.
براساس اعلام قبلی این سازمان، کلیه برنج‌های وارداتی با نام‌های آریا، خاطره، ۱۸۱، مینویک، پاندا، محسن، مه کلاسیک، آفرین، مژده، کریستال، جادوگر، کمال ملکی و طوبا طلایی با استانداردهای بین‌المللی و داخلی مغایرت دارند و شهروندان باید از مصرف آنها خودداری کنند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 6 مهر 1388
چرا برنج هندی وارد می کنید ؟! خوب در مازندران برنج هندی بکارید ! غذای هندی تند بخورید ! لباس هندی بپوشید ! فیلم هندی بسازید و پخش کنید ! آواز هندی بخوانید ! نیاز به واردات گاو هندی هم ندارید ! طبیعت مازندران هم که مثل طبیعت هندوستان سرسبز است ! نیاز به واردات گدای هندی هم ندارید چون سر چهارراههای مازندران مستقر هستند ! فقط می ماند مارباز که نی بنوازد و مار برقصاند که آن هم توسط رجال اقتصادی سرمایه دار معتاد به مواد مخدر جایگزین می شود و .... پس مشکل کشاورزان با این اصول مدیریت جهانی و منطقه ای حل شد ....

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.104 seconds.